perjantai 22. toukokuuta 2009

Tupakanpolttotilastot.

Keskusteltiin eilen ruokavieraiden kanssa työpaikan terveyshuollosta. Siitäpä muistuikin mieleeni. Työpaikallani, josta jäin eläkkeelle, oli hyvin toimiva työterveyshuolto. Joka toinen vuosi tuli sisäisessä postissa terveystiedustelu. Se oli monisivuinen kyselylomake, jossa kyseltiin tarkkaan ummet sun lammet terveydentilastani. Vakiokysymyksenä oli: Tupakoitko? Ruksasin kohdan: En. Seuraava kysymys kuului: Oletko joskus tupakoinut. Olenhan minä, joskus 19-20 vuotiaana. Tupakointi oli siihen aikaan syntistä puuhaa. Etenkin naisten tupakointi. Se teki elämän jännittäväksi. Vanhemmilta se piti ehdottomasti pitää salassa. Lopetin sen siinä vaiheessa, kun tutustuin miesvainajaani. Piti mukamas tehdä hyvä vaikutus.
No niin, piti vastata siihen kysymykseen. En koskaan muistanut, olinko edellisellä kerralla tunnustanut tämän varhaisen paheen vai en. Näin jälkeenpäin ajatellen tuntuu siltä, että joka toinen kerta taisin tunnustaa sen, ja joka toinen kerta väittää etten ollut koskaan tupakoinut. Koska minuun ei koskaan otettu yhteyttä koskien näitä vaihtelevia väittämiä, ne ovat varmaan menneet tilastoihin sellaisinnaan.
Kissakortin on piirtänyt joku VR, tarkempaa tietoa ei kortista löydy.

5 kommenttia:

  1. Heh! Se on muuten kumma, miten sitä valehtelee ihan suvereenisti tommosia asioita. Minä myös. Samaten olen välillä ollut kertomatta montako annosta tulee otettua viikossa... päivässä...tunnissa.
    Saan jotenkin näppylöitä kun udellaan, ja sitäpaitsi en ikinä läpäise noita kyselyitä kunnialla. Jos olen rehellinen, olen reilusti punasen puolella. Jos valehtelen, olen sittenkin punasella. Jos jätän kohdan täyttämättä, ihmetellään onko minulla jotain salattavaa.
    Tein seminaarityöni aiheesta Tupakan vaikutus terveyteen, eli ihan varmasti tiedän haittapuolet.
    Pääsin kuitenkin läpi täysillä pisteillä. Tiesin opponentin kovaksi tupakoijaksi, mutta kehtasi kuitenkin valehdella kun opettajamme kysyi kuinka moni meistä polttaa.
    Kahdestakymmenestä yksi minun lisäkseni nosti kätensä! Senkin vellihousut! Puolet luokasta kessutteli...
    köh..köh

    VastaaPoista
  2. Arjaanneli!
    Niin omituiselta kuin se kuulostaakin, niin sitä annospuolta ei taidettu aluksi kysellä lainkaan. Ne kysymykset ilmaantuivat vasta vähän ennen eläkkeellejäämistäni.

    VastaaPoista
  3. Minä taas :)
    Kävin vastaamassa haasteeseen.

    VastaaPoista
  4. Ette ole ainoita jotka vastaavatnoihin tuon tapaisiin kyselyihin jokseenkin kiikun kaakun...

    Tässä katsokaas oli terveys kysely joka meni kouluterveydenhoitajalle myöhemmin tesveystarkastuksessa huomasin vastanneeni puoliin kysymyksistä aivan puutahenää, kyllä siinä oli selitteleminen...!

    nimimerkillä: mikäsminäolensanomaan...;)

    VastaaPoista
  5. Alle!
    Voi meitä! Kukahan niitä kyselyjä oikein laatii? Onkoha hänellä hauskaa;))

    VastaaPoista